>
Viteza este, trebuie să o recunoaștem, una dintre marile probleme ale majorității dintre noi atunci când ne urcăm la volan. Amenzile pentru depășirea vitezei legale sunt doar o încercare de a preveni adevăratele nenorociri care sunt accidentele, mai ales când sunt soldate cu răniri grave și decese.
Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) a făcut publice date conform cărora „principalele cauze generatoare ale accidentelor rutiere grave înregistrate la nivel național în anul 2019 au fost indisciplina pietonilor (19,3% din total), viteză (17,2%), indisciplina bicicliștilor (9,8%), neacordarea priorității de trecere pietonilor (9,5%) și neacordarea priorității de trecere vehiculelor (9%)”. Iar procentul vitezei crește la 32% în cazul accidentelor mortale de circulație..
Codul Rutier stabilește amenzile în funcție de numărul punctelor-amendă aplicate de agenții de circulație. Un punct-amendă este anul acesta plafonat la 145 de lei, deși valoarea sa este stabilită prin lege la 10% din salariul minim brut pe economie. Care, fiind acum 2.230 de lei, ar „produce” un punct-amendă de 223 de lei, dar condițiile speciale induse de pandemia de COVID-19, cu „trena” sa de efecte economice, au dus la hotărârea autorităților de a plafona valoarea unui punct-amendă la 145 de lei.
Iată în continuare care sunt sancțiunile pentru cei care depășesc limitele de viteză stabilite pe drumurile publice din România, amenzi, puncte de penalizare și cazurile când este suspendat permisul de conducere.
Atenție! Puteți fi amendați nu numai dacă depășiți limita maximă admisă de viteză, ci și dacă circulați nejustificat cu o viteză cu cel puțin 10 km/h mai… mică decât limita minimă impusă de lege! Nu este o glumă, este o prevedere din Codul Rutier. Amenda în acest caz este de 2-3 puncte-amendă, adică 290 sau 435 de lei.