>
Inspectia tehnica periodica (ITP) este o verificare tehnica a autovehiculului care atesta capacitatea acestuia de a participa in conditii de siguranta la trafic.
In Romania, ITP-ul se face la trei ani pentru masinile noi si la doi ani pentru cele cu o vechime de pana la 12 ani. In cazul celor care au depasit 12 ani, ITP se face anual. Mai mult, soferii de taxi si ride sharing trebuie sa faca ITP la sase luni.
Inainte de a ajunge la service pentru efectuarea ITP-ului, ai grija sa verifici cateva lucruri. Exista cateva motive pentru care vei putea fi respins. Iata zece dintre cele mai frecvente:
E important sa ai frane bune, cu sau fara ITP. Atunci cand mergi la inspectia tehnica periodica trebuie ca ele sa fie in stare perfecta de functionare. Verifica discurile si placutele. Daca cumva in mers simti trepidatii la franare sau zgomote ciudate, asigura-te ca le repari inainte de ITP.
Verificarea seriei motor si caroserie este unul dintre primele lucruri pe care le va face inginerul ITP. Acestea trebuie sa fie vizibile si conforme cu cele din Cartea de Identitate a masinii. Nu strica sa verifici si tu seria de motor, sa te asiguri ca poate fi gasita usor!
Nici cu elementele de directie nu te poti juca. Nu doar pentru ITP, ci zi de zi. Asadar, daca ti se pare ca volanul trage intr-o parte sau auzi zgomote ciudate atunci cand treci peste o groapa, nu mai sta pe ganduri. Mergi la service!
La ITP se va verifica si functionarea optima a sistemelor de iluminare. Multi soferi ignora luminile autovehiculului, considerandu-le o chestie minora. Nu iti ia mai mult de 5 minute pentru a verifica toate becurile.
Martorii aprinsi in bord iti pot aduce probleme la ITP. Odata aprins, martorul indica faptul ca ceva nu functioneaza asa cum ar trebui si ca masina consuma mai mult, ceea ce duce la cresterea noxelor, un alt lucru ce va fi verificat la inspectia masinii.
Desi o crapatura in coltul din drepta jos nu afecteaza vizibilitatea soferului, cei de la ITP pot considera ca autovehiculul nu este in deplina siguranta pe sosea. In principiu, daca parbrizul este crapat in zona soferului, indiferent de crapatura, trebuie neaparat sa-l schimbi inainte de a merge la ITP.
Nu te va refuza nimeni la ITP din cauza bujiilor vechi, insa inspectorii pot considera ca in acest caz motorul consuma mai mult si, drept urmare, si noxele sunt mai mari. Ca sa treci cu brio de verificarea noxelor, este indicat sa le schimbi. Nu dureaza mult si nici costurile nu sunt prea mari.
Din pacate, pana si masinile mai noi sunt mancate de rugina, daca nu au fost ingrijite. Pragurile, aripile si portierele sunt zonele cu probleme. Rugina excesiva poate fi un motiv intemeiat pentru a fi refuzat la ITP.
Din 2021, ITP-ul expirat duce automat la radierea masinii. Verificarea valabilitatii ITP-ului se face foarte usor, in doua feluri. O prima situatie si cea mai simpla se poate realiza prin verificarea certificatului de inmatriculare (este trecuta data la care trebuie efectuata urmatoarea operatiune), iar a doua prin verificarea online, pe site-ul Registrului Auto Roman.