>
Avionul prezidențial al lui Nicolae Ceaușescu, primul și deveni mai apoi singurul avion de pasageri construit în România, este scos la licitație la un preț incredibil.
În urmă cu câteva decenii, mai precis în august 1982, Rombac One-Eleven ducea țara noastră pe primul loc în rândul statelor comuniste care, cu excepția URSS, care producea o aeronava cu reacție pentru zboruri cu pasageri. Motoarele erau produse la uzinele Aerofina și Turbomecanica, sub licență Rolls Royce.
Avionul este considerat o bijuterie a industriei aeronautice locale. Nicolae Ceaușescu a dorit prin lansarea acestuia o încununare a independenței industriei românești.
Primul zbor oficial a avut loc în toamna anului 1982, pe aeroportul Băneasa. Un an mai târziu, în ianuarie 1983, se inaugura prima cursă cu pasageri a acestui aparat, pe ruta București-Timișoara. A urmat apoi un zbor București-Londra.
Timp de 4 ani, între 1986 și 1989, Nicolae Ceaușescu a folosit avionul „Super One-Eleven” pentru toate zborurile sale oficiale.
Aeronava este una cu totul deosebită și prin prisma faptului că este unul dintre puține modele de avion fără să fie implicat într-un accident mortal. Deşi a fost exploatat ani buni, chiar şi în zone de zbor dificile, niciun aparat construit la comanda lui Nicolae Ceaușescu nu s-a prăbuşit şi niciun pasager nu a murit la bord.
Acum, avionul ce i-a aparținut lui Nicolae Ceaușescu este scos la licitație, iar prețul de pornire este de numai 25.000 de euro.
ROMBAC 1-11 este primul avion de pasageri cu reacţie construit în România. A fost construit la Întreprinderea de Avioane Bucureşti, după licenţa avionului englez mediu curier BAC 1-11.
Înainte de 1989, Fabrica de Avioane Bucureşti, actuala Romaero Băneasa, a construit 9 astfel de aparate, iar două au rămas neterminate. Toate au fost cumparate de Tarom, care le-a exploatat incomplet, pentru că nu li s-a permis accesul pe aeroporturile occidentale, din cauza nivelului ridicat de zgomot. Proiectul ROMBAC prevedea a fi construite un număr total de 80 de avioane.