>
Sistemul de franare. Fiind un element de siguranta, franele automobilului sunt cele mai importante elemente componente ale acestuia. Intr-o stare critica, ai accepta sa se strice orice la masina, cu exceptia franelor.
Din nefericire, desi legislatia prevede retinerea certificatului de inmatriculare in cazul constatarii problemelor la sistemul de franare, romanii stau foarte prost la acest capitol, tot mai multe automobile prezentand astfel de probleme.
Exista foarte multi soferi care nu stiu cum functioneaza sistemul de franare propriu-zis si nu inteleg cum ar putea acesta sa se defecteze in timp.
De asemenea, si mai multi soferi nu dau atentie faptului ca sistemul de franare este construit din piese componente care necesita schimbare dupa o anumita perioada de timp.
Fie ca vorbim despre cei cu experienta, fie ca vorbim despre incepatori, nu este rolul nostru sa judecam, ci sa va ajutam.
Asa ca haideti sa vedem cum functioneaza sistemul de franare, din ce piese este compus si ce trebuie sa schimbam atunci cand situatia o cere.
Cuprinsul articolului
Acesta este compus din piese precum pompa de franare, elementul cel mai important, discul, placutele, tamburii si sabotii (daca e cazul), etrierele si lichidul.
Pompa de franare este un element hidraulic ce pulseaza lichid catre toate cele patru roti.
Pe pompa este atasat un rezervor cu lichid din care se alimenteaza sistemul ABS. Lichidul condus catre etriere ajuta placutele de frana sa apese discul, realizandu-se astfel procesul de franare.
Sistemul de franare, ca orice alt mecanism construit din componente in miscare, reprezinta un set de piese consumabile.
Acestea necesita inlocuire periodica, durata de viata a fiecarei piese variind in functie de producator si de gradul de folosinta al acesteia.
Cel mai important consumabil, pe langa placute si discuri, este lichidul de frana. Din nefericire, foarte multi soferi nu stiu prea multe informatii despre adevaratele proprietati ale lichidului de frana.
Citeste si: Sonda lambda defecta. Ce simptome are masina?
Acesta are rolul de a absorbi umezeala, fapt ce-i confera o fierbiere mai rapida la caldura, lucru ce conduce la traditionala frana moale.
Placutele de frana sunt elementele cel mai des schimbate din sistemul de franare, fiind produse dintr-o bucata de otel pe care sunt aplicate suprafate de frecare numite ferodo-uri. Acestea apasa pe discul de frana, realizand oprirea automobilului.
Discurile de frana sunt piesele ce se uzeaza mai greu din cauza frecarii excesive cu ferodo-urile placutelor.
Inlocuirea acestora se efectueaza la aproximativ 2-3 schimburi de placute, intrucat se ovalizeaza si provoaca tremur in volan sau isi pierd din eficienta la franare.
Automobilele mai vechi, dar care sunt inca prezente pe strazile din lume, folosesc tamburi si saboti.
Avantajul pe care il detine sistemul de franare pe tambur, in comparatie cu cel pe disc, este durata mare de viata. Durata mare de viata nu inseamna pe vecie, necesitand totusi o inlocuire la cativa ani.
In zilele noastre, franarea se realizeaza datorita fortei hidraulice.
La apasarea pedalei, lichidul de frana umple conductele catre etrier, care, datorita presiunii din instalatie, realizeaza apasarea pistonului si implicit placutelor catre disc, efectuandu-se astfel franarea prin actionarea pedalei cu o forta de intensitate mica.
Acum ceva timp, cand franele erau prin cablu, pentru realizarea unei franari cat de cat eficiente soferul era nevoit sa apese pedala pana la capat, complet.
Ca orice alte sisteme de pe automobil, si sistemul de franare este testat la maxim in Romania.
Fie ca vorbim de suspensie si raportam imediat la gropi, fie ca vorbim de frana si raportam imediat la trafic infernal, franarile dese si neasteptate abuzeaza placutele care bat recorduri contrar termenelor garantate de producatori.
Urmatoarele piese pretabile inlocuirii din cadrul acestui sistem sunt discurile. Din cauza baltilor adanci cu apa rece si a temperaturilor foarte mari ale discurilor, acestea efectiv se ovalizeaza, transmitand totodata un tremur specific in volan.
Daca lichidul de frana nu este inlocuit un timp indelungat, acesta isi pierde proprietatile prin captarea umezelii si, mai tarziu, a apei ce se amesteca cu aceasta.
Chiar si in cantitati mici, apa din lichidul de frana va produce efectul de frana moale, adica ineficienta.
Acest lucru se produce la franarea violenta, cand temperatura din etriere este foarte mare.
In mod normal, un lichid nealterat nu va fierbe, dar dupa captarea umezelii si formarea apei va rezulta aparitia unor bule de aer in instalatie, lucru deloc placut.
De ce? Aerul, in comparatie cu lichidul, se poate comprima, aparand astfel fenomenul de franare in gol, adica frana ineficienta.
Alte probleme referitoare la sistemul de franare sunt foarte usor de depistat si de reparat, mai ales datorita tehnologiei care identifica imediat senzorii instabili (ABS, ESP) care sunt responsabili pentru transmiterea unei probleme a masinii.
Alte probleme referitoare la sistemul de franare sunt foarte usor de depistat si de reparat, mai ales datorita tehnologiei care identifica imediat senzorii instabili (ABS, ESP) care sunt responsabili pentru transmiterea unei probleme a masinii.