>
Aţi auzit de vorba „merge ca uns”? Ei bine, motorul unei maşini funcţionează în parametri optimi dacă are ulei suficient. Este modul prin care motorul unui autoturism se mişcă în armonie, fără alte forţe de frecare, ce ar putea duce la o rezistenţă mult prea mare.
Dacă maşina ta nu are ulei de calitate sau nu atât cât îi trebuie, atunci piesele sale vor începe să se macine şi se va strica tot. Ungerea sau lubrifierea unui motor auto se face folosind un ulei sintetic, căci acesta este cel care îşi va transmite proprietăţile cel mai bine.
Doar că nici uleiul de motor nu se foloseşte chiar aşa, după capul nostru. Au şi ele regulile şi tipurile lor. Poate că nu aţi fost atenţi la ce tip de ulei aţi cumpărat atunci când aţi făcut ultima dată revizia la maşină, doar că pe cutia de ulei cu siguranţă a fost scris un anumit indicativ, de genul 5W30.
Dacă nu l-ai ales tu, l-a ales mecanicul, însă aceasta are o semnificaţie aparte. De exemplu, W-ul din formula precedentă provine de la „winter”, care înseamnă iarnă, şi se referă la vâscozitatea pentru uleiul o are pe timpul temperaturilor negative. În continuare, cifra 5 reprezină faptul că uleiul îşi va păstra vâscozitatea chiar şi atunci când afară sunt temperaturi de -30 de grade Celsius. Dacă cifra este mai mică, atunci şi uleiul nostru va rezista la temperaturi şi mai scăzute.
Borna de vâscozitate a unui ulei de motor se stabileşte prin încălzirea acestuia la temperaturi diferite, până când vor trece printr-o gaură de o anumită mărime. Totodată, atunci când se calculează vâscozitatea, în formulă se ia şi timpul prin care uleiul trece prin acea gaură. Ca să ştiţi, motorul unui autoturism are nevoie pe timp de iarnă de o densitate mică a uleiului, deci acesta trebuie să fie de o vâscozitate redusă şi de o densitate şi o vâscozitate mai mare vara.
Din tabelul anterior vă puteţi da seama ce tip de ulei aveţi nevoie pentru perioada anului în care vă aflaţi.