Claudiu Melinte Auto 14.09.2021 17:52

Ce rol are sonda lambda în angrenajul unei mașini?

Ce rol are sonda lambda în angrenajul unei mașini?

De multe ori am auzit discutii despre sonda lambda si am observat ca nu sunt foarte multi soferii care stiu exact ce este acesta. Vom lamuri pe toata lumea, asa ca iata ce rol are aceasta in angrenajul unei masini.

Sonda lambda apare de multe ori in discutie, atunci cand vorbim despre masinile moderne. Iata ce rol are aceasta in angrenajul unei masini, ce trebuie sa stie fiecare sofer si de ce este atat de importanta la masinile noastre.

Ce este, de fapt, sonda lambda?

Pentru cei ce nu stiu, sonda lambda este un senzor de oxigen, care are rolul de a masura cantitatea proportionala de oxigen dintr-un lichid sau gaz.

Compania care a dezvoltat acest senzor a fost Robert Bosch GmbH si totul s-a facut sub supravegherea doctorului Gunter Bauman, la sfarsitul anilor 1960. Daca la inceput compania a folosit un senzor confectionat din zirconiu si acoperit cu ceramica si platina, in prezent se folosec senzori electronici din ceramica, ce au capacitatea sa trimita mult mai repede informatia.

Citește și: Cum arată și cât costă mașina șefului USR Dan Barna
Citește și: Ce mașină conduce Nicușor Dan, primarul Bucureștiului
Citește și: Ce înseamnă S Line, S sau RS la mașinile Audi. Asta e adevărata semnificație

Sonda lambda este localizata pe sistemul de evacuare al gazelor de esapament, inainte de catalizator. Mai mult, la masinile moderne se pot gasi cel putin 2 senzori de oxigen, unul pozitionat inainte si altul dupa catalizator. In acest fel, producatorii auto se asigura ca reduc emisiile de noxe.

Ce rol are sonda lambda la o masina?

Ei bine, sonda lambda masoara diferenta dintre cantitatea de oxigen din gazul de esapament si cantitatea de oxigen din atmosfera. Pe scurt, amestecul de aer-combustibil este reglat pentru a fi unul benefic pentru motor.

In caz ca sonda lambda detecteaza ca este prea mult oxigen in gazul de esapament, asta inseamna ca motorul primeste prea putin combustibil, iar ECU va mari cantitatea de combustibil din sistemul de injectie.

Daca este prea putin oxigen in gazul evacuat, ECU va reduce cantitatea de combustibil. Conform specialistilor, raportul ideal de oxigen-benzina este de 14,7:1, insa acesta difera in functie de tipul de benzina pe care il folosim.

Dupa ce trece de senzorul de oxigen, gazul de esapament ajung in catalizator, unde se oxideaza la contactul cu platina. Emisiile sunt reduse cu pana la 85%. Asa este, catalizatorul contine platina si acesta este principalul motiv pentru care hotii fura catalizatoarele de la masini.