>
Franciza La Doi Pași este în mare vogă! Sute de români, poate chiar mii, au făcut pasul spre afacerea care le-ar putea conferi mai multă liniște financiară. Dar cât te costă să deschizi o asemenea franciză și de ce documente ai nevoie? Dar garanții?
În primul rând trebuie ”evaluat” termenul de franciză. Este un model de dezvoltare a unei afaceri pe care îl adoptă proprietarul unui brand deja consacrat, dar care are de gând să se extindă. Sigur, ținta fiind costurile reduse la minimum. Asta pentru că investiția este suportată de cel care cumpără franciza, în timp ce proprietarul cunoscutului brand primește o taxă inițială plus o cotă lunară.
Pe scurt, franciza este replica business-ului original, dar deschis de comerciantul independent de compania mamă. Respectă, însă, conceptul și regulile companiei, de la caracteristicile particulare ale produselor și serviciilor până la mobilier și chiar uniforma angajaților.
Iată cum se poate obține o franciză, pașii fiind puțin diferiți de la o companie la alta. Dar, practic, procesul de selecție seamănă cu cel de recrutare pentru un job. Astfel, compania expune condițiile deschiderii francizei, în cazul de față La Doi Pași, iar cel care o preia prezintă motivația și atuurile pe care le are. Apoi, dacă se ajunge la un acord, se semnează contractul.
Pentru deschiderea și apoi operarea francizei, este necesar, în primul rând, semnarea contractului între părți, pe o perioadă determinată, de regulă, între 5 și 10 ani.
Un contract de franciză impune, de regulă, trei tipuri de plăți: plata inițială prin care cel care cumpără franciza dobândește dreptul de a folosi marca (brandul, denumirile produselor), uneori plata pentru instruire, echipamente sau servicii de consultanță și procentul din vânzări care revine francizorului. De asemenea, trebuie aduse și unele garanții.
Pentru deschiderea unei francize trebuie, musai, să fie stabilit bugetul care să includă atât taxa inițială care trebuie plătită francizorului, cât și cheltuielile legate de închirierea și amenajarea spațiului și salariile angajaților.
Taxa inițială pentru deschiderea francizei pleacă de la câteva mii de euro, dar poate ajunge chiar la sute de mii de euro, în cazul marilor branduri internaționale.
Pentru amenajarea spațiului unui magazin de 40-60 de metri pătrați este nevoie de 3200 – 5000 de euro. Sigur, cu cât spațiul este mai mare, cu atât costurile cresc, dar și câștigurile sunt mai mari.